pondělí 28. února 2011

LÉKAŘSKÁ ZPRÁVA PSYCHOLOŽKY TEJKLOVÉ 6. 11. 2009

Psychologické vyšetření ze dne 6. 11. 2009

Míša v evidenci od 09/05
K vyšetření se vždy dostavuje s rodiči .
Hodnocení na základě pozorování a referenci rodičů .
V současné době Míša navštěvuje MŠ , má OŠD , perspektivně se uvažuje o vřazení do školy .

SOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ - 12- 15 měs.
Vývoj ve všech směrech opožděně . Do 2 měsíců v inkubátoru ( předčasný porod ) , krátce po příchodu domů hospitalizován pro  bronchitidu . Již tehdy panická , úzkostná reakce z bílých pláštˇů , dlouho přetrvávající . O osoby a kontakt neprojevuje zájem , stejně tak o děti . V době prvního roku návštěv vždy panický křik a pláč .
V  současné době ví , že je již ve známém prostředí , projevuje ,, záhadný úsměv ,, . Po delší době vyhledává svůj stereotyp , zaujme pozici na parapetu okna a spokojeně pozoruje ruch a dění na ulici , hlavně auta . Je trpělivý , po delší době , postřehne loučení , rozhodne se , jemným dotykem a odstrčením se loučí , zavírá dveře .
Vůči rodičům :  na rodiče je fixován , tělesný kontakt příliš nevyhledává ,
afektivní reakce při odchodu ani příchodu není . Ani doma neprojevuje o ně příliš velký zájem .
Vůči cizím osobám : sociální kontakt navazuje sporadicky , vypadá rozpačitý , jen letmé prohlédnutí , jinak zájem malý , projeví lehký úsměv . Někteří lidé se mu líbí , někteří nelíbí . Je nejraději doma sám  , jinde trpí .
Vůči vrstevníkům : zájem nemá , jsou mu zcela lhostejní , absence jakékoli společné kooperace .

KOMUNIKACE : kolem 2. roku žvatlal  ,, máma , dědi , bába , gaga , kaka , ham , hají ,, .
Smysluplná slova později neměl , nepoužíval. Postupně ztráta žvatlání až žádný slovní projev , jen neklid a křik , rozlady .
Neverbální komunikace : pozornost nesdílí , zaměří jen ojediněle . Maminka uhodne , co Míša chce , chytne dospělé za ruku a zavede na potřebné místo .
Rozumí jednoduchým výzvám , které se týkají základních úkonů a potřeb , př. ,, jdeme jíst , uklidˇ ,, . O čtení říkanek , pohádek nemá zájem . TV  je stále jako kulisa , na PC má své programy . Úrovenˇ 24 měs .
Verbální komunikace : zde registruji sporadické ,,em ,, ,doma snaha o napodobení  pes = ,,ap,,  a dalších zvířátek .Úroven ˇ 9 - 12 měs.

VOLNÁ ČINNOST: Míša má své oblíbené hračky : krteček , vlaky , auta , se kterými stereotypně jezdí sem , tam , dává za sebe 30- 40 .  Další hračka v trvalé oblibě od malička je plyšová panda . Rozliší některé tvary , tužku do ruky nechce vzít , pastelky rovná vedle sebe . Doma neposedí , stále chodí , lozí , lehne si , ztratilo se dřívější točení dokola . Schopnosti dosahují 24 - 30 měs.

VNÍMÁNÍ :největší problém je stále s jídlem , nekouše . Absolvoval orofacionální stimulaci , efekt min. Má pouze několik svých oblíbených jídel - Lipánek , těstoviny , brambory . Jí jen tekutá jídla - většinou polévky a někdy i omáčky . V jídle extrémní vybíravost . Z tekutin pouze čaj , ke všemu musí být pobízen .
Vadily mu zvuky , např. vrtačka mu vadí dosud , zakrývá si uši  a pláče .
Dosud rád pouští vodu , má rád bublinky a bublifuk .
Od malička je puntičkář , vadí mu drobečky , sbírá je .
Má snížený práh bolesti , málo ji vnímá , zareaguje na úlek rodiče .
Zvláštnosti : syká , srká , mlaská , v oblibě má nyní plivání , dříve bruxismus , již odezněl .

MOTORIKA : samostatná chůze v 15 měsících . Rád leze , vylézá , neodhadne nebezpečí .
Hrubá motorika - 30- 36 měs.
Jemná motorika - 24 - 30 měs.
Grafomotorika - nemá zájem , tužka jen s pobídkou , čmárání na papír , 24 měs.

SEBEOBSLUHA : sám má jen snahu o pomoc při oblečení , samostatně nikoli , má jen snahu .Rád se vysléká .
Sám nyní začal na WC , kakání jen do plenkových kalhot , přes noc je musí mít , denně přes noc pomočen .
Dosud musí být krmen , sám nejí . Nemá potřebu jídla , nanejvýš si sám vezme čaj .
Schopnosti 15- 18 měs .

EMOCIONALITA : málo diferencovaná , v ladění převažuje pasivita . V průběhu vývoje je pozitivní vyladˇování . Emoční prožitky a kvality dává málo najevo . Pláče když je na něj změna zavedených stereotypů nebo nátlak na výkon .

ADAPTIBILITA :  s přizpůsobením jsou trvale velké potíže , např. má své trasy , změny ( např. lešení kolem domu ) těžce nese , brání se , pláče . Má rád svůj klid , samotu , rád zůstává ve stereotypních činnostech ) ježdění s autíčky , vláčky , rovnaná do řad ) .
Spolupráce obtížná , v MŠ  se uspokojivě daří .
Adaptace na činnost odpovídá 18 - 24 měs .

ZÁVĚR : Na základě dlouhodobého pozorování , hodnocení rodiči , učitelkami v MŠ a dle výsledků hodnocení vývoje pomocí škál , diagnostikuji
 DĚTSKÝ AUTISMUS , ( F84.0 )
- typ osamělý , pasivní , projevy extrémní
- podle adaptability  nízko funkční
  symptomatika těžká .
STŘEDNĚ TĚŽKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE ( F71.1 )  s výraznými časnými riziky .
Vývoj nerovnoměrný , v pásmu 9 - 36 měsíců ( fyzický věk 06: 02) .
Úrovenˇ řeči 9-12 měs, porozumění 24 měs.
Průměrný vývojový kvocient 40.
Funkčně je celkový stav plně srovnatelný s dítětem s těžkou mentální retardací .
Dítě potřebuje speciální pedagogickou péči a nadstardantní rodičovskou péči.

DOPORUČENÍ : Míša má zajištěn pedagog. odborné vedení v MŠ , spolupráce a plán dle SPC ,
- pečlivě zvolit vřazení do 1.tř. ZŠ
- perspektivně zajištění pomoci asistentem .
- s rodinou jsme stále v kontaktu , konzultujeme dle potřeby .

                 PhDr.  Milena Tejklová , klinická psycholožka

Žádné komentáře:

Okomentovat