sobota 5. února 2011

SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA - SPC Ostrava ze dne 1. 12. 2006

Speciálně pedagogické vyšetření na žádost zákonného zástupce , navazuje na psychologické vyšetření Mgr. Kvardové ze dne 16.12. 2005. Při vyšetření v místnosti dětského stacionáře byla přítomna učitelka chlapce .

HRUBÁ MOTORIKA :  chůze samostatná , po schodech chodí sám , nahoru střídá nohy a drží se , dolů přisouvá nohy .Sed na židli je samostatný .Nebojí se fyzického kontaktu . Koordinace pohybů je dobrá , na pohyby dospělého nereaguje .Hru s míčem se snažil napodobit .
JEMNÁ MOTORIKA : na kolík navléká korále s pomocí . Komín nestaví . Předměty do vyřezaných otvorů v desce nevloží . Používá obě ruce , úchop prstový . S předměty pouze  manipuluje jezdí s nimi jako s autem.
Grafomotorika , kresba : odmítl vzít do ruky pastelku , není možné zhodnotit , zda má radost ze stopy výtvarného materiálu .
NAPODOBOVÁNÍ : nenapodobí hru s předměty . S předměty manipuluje neadekvátně .
VERBÁLNÍ SCHOPNOSTI : dorozumívá se posunky , dovede dospělou osobu k požadovanému předmětu .
POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI : neukáže na sobě ani na manˇásku části těla a obličeje . Nepřiřadí základní barvy . Nenapodobí zvuky . Myšlení konkrétní . Předměty netřídí ,pouze mechanická manipulace . Provede jednoslovný pokyn . Nepřiřadí předměty k obrázkům.
VNÍMÁNÍ : sluch normální , zrak -strabismus , oční kontakt je schopen navázat jen na pár vteřin , někdy se zdá , že si nevšímá ničeho . Sleduje pohybující se bubliny , předměty či osoby . Reaguje na zvuk . Nebojí se fyzického kontaktu .Navazování sociálních vztahů problematické , chce být sám a v klidu , pozoruje děti , ale nezapojí se . Velký hluk mu nedělá dobře ( křik , pláč ) , je taktéž plačtivý a utíká k učitelce . Rozsah pozornosti krátkodobá , rozptýlená , lehce odklonitelná .
SEBEOBSLUHA : -nesamostatnost , nedovede se sám najíst , je krmen kašovitou stravou , pije z kojenecké láhve s velkou dírou , hygienu nezachovává , pleny celodenně .
SOCIÁLNÍ INTERAKCE : narušená , chlapec není schopen přizpůsobit své chování sociálnímu kontextu , nerozumí sociálním signálům , kvalita komunikace narušená .

DOPORUČENÍ , ZÁVĚR : 1) vzhledem ke zvláštnostem postižení PAS potřebuje jmenovaný individuální přístup , vypracování individuálního vzdělávacího plánu ( možnost čerpat z Edukačně hodnotícího profilu ) , zařazení do třídy s menším počtem žáků , čerpání finančních prostředků pro žáky se specifickými potřebami.
2) Doporučuji vzdělávat dle TEACCH programu , struktura , vizualizace , jasné úkoly časově omezené . Žák musí vědět , co má dělat , jak to má dělat , jak dlouho , s kým a co bude potom . Na vzdělávání a výchově se podílí školení odborníci , kteří vědí o PAS základní informace .
3) Dlouhodobým cílem výchovy a vzdělávání žáků s PAS je zlepšení sociálních vztahů , rozvoj schopností a dovedností , vědomostí , pomoci sociálních pedagogických přístupů a metod vhodných pro tyto děti . Důsledná spolupráce rodiny a školy . Pravidelné konzultace s rodiči , instruktáž , jak postupovat při výchově v rodině . Plánování volnočasových aktivit .

S ohledem na zdravotní stav žáka je doba platnosti posudku určená na celou dobu předškolní docházky !
Mgr. Iveta Galušková   , speciální psycholog

Žádné komentáře:

Okomentovat