Z rozhovoru s matkou : V září byli na vyšetření u PhDr . Tejklové , kontrola v únoru 06 , závěr nemá , ale úrovní prý jako roční dítě , možné autistické známky , doporučen výchovný přístup . Problémem je , že nekouše , vše mixují , kouše nerad , je vybíravý . Má strach z bílých pláštˇů , pláče . Pije čaj s láhve jinak se polévá . Po zkušenosti s horkou lžičkou u prarodičů odmítá takové lžičky a pláče i při pohledu na prarodiče , to trvá přes půl roku .Rád staví ze stavebnice podobné legu , prohlíží a trhá noviny , okusuje noviny , rád vše co jezdí- kola , většinou u hry leží , při stavbě sedí na patách , na kolenou . Při pobytu u babičky si na ni rychle zvykl , pak ale dlouho trvalo , než si opět zvykl na své rodiče . Při cizích lidech se běží schovat k rodičům , jako k záchraně.
Věci , které se mamince jeví nápadnější - dlouho pozoruje svoji ruku , při radosti se celý třepe , nevydrží sedět , pořád někam běží , všude vleze , je až hyperaktivní , okusuje hračky , vše do pusy , ocucává okna a zrcadla , hraje si se svým stínem , vadí mu , když jej někdo pošlape ( myšleno ten stín ) ; hraje si s dveřmi - zavírá a otvírá a sleduje stín , rád otevírá dveře a nezavře , houpe lampou . Nerad jí , nereaguje na oslovení , na zákaz - vběhne do ulice , na upozornění pálí ! však reaguje . Rád chodil do zoo , měl velký zájem , letos jej to vůbec nezajímá , maximálně při zvuku zvířátek . Vyvijí se zhruba stejně , pomaleji , zpočátku jim bylo řečeno , že nebude chodit , to se ale spravilo , regres matka nepozoruje . Nevezme drobnou věc prsty . Nemá zájem o kreslení . Rád si prohlíží , sleduje pohádku . Autoagrese , stereotypie , rituály nejsou ( kromě TV u snídaně a večerníčku) není . Když není po jeho , hodně se vzteká . Probrán pojem autismus , projevy atp .
Z vyšetření : Přichází s matkou , o kontakt nemá zájem , ihned ho zaujmou auta , chvíli si hraje bez nápadností . Posléze začne plakat , bez zjevné příčiny , ani na něj nemluvím , ani se nepřibližuji , je nezklidnitelný a pláče dál po celou dobu prvního setkání . Zklidní jej krátce jen matčin zpěv ( to prý spolehlivě i doma ) . Zaujme jej auto , jezdí s ním , ke hře si lehá , pozoruje kolečka , také má zájem o točení kolečkem , stavebnici i zvířátkům se vyhýbá , hra jej zaujme krátkodobě . Jinak spíše chodí po místnosti a pláče , pozoruji určitý stereotyp , kdy prochází kolem skříně , jede po ní prstem , zarazí se u nepravidelnosti , zintenzivní pláč a pokračuje , k tomu se vrací .
Ve škále Brunet Lézineové lze globální úrovenˇ stanovit aktuálně jako průměrné 12 - 15ti měsíční dítě .Výsledek je třeba brát jako orientační , nebotˇ chlapec spolupracuje minimálně a mnohé informace jsou zprostředkovány matkou . Komín prakticky nestaví , věci do nádoby vhazuje , o nové předměty vcelku zájem má , objevuje se již začátek permanence objektu . Neuchopí drobnou paletku , nemá zájem o kreslení , činnosti nenapodobí . Do i ze schodů kousek za ruku ujde . Sebeobsluha minimální , neřekne si o jídlo , nenají se , napije jen z láhve , potřebu neohlásí , na nočník nechodí . Knihou listuje.
V dotazníku CARS ( s matkou ) mírné až střední známky poruchy autistického spektra. Největší nápadnosti v oblasti adaptability - špatně se přizpůsobuje změně , bojí se neznámých lidí , dále v oblasti zvýšeného zájmu o ocucávání věcí a hraček , v neadekvátní strachové reakci na výraznější zvuky , v méně obvyklém využívání předmětů a těla - točí kolečkem auta , hraje si se stínem , sleduje svou ruku , objevují se neadekvátní emoční reakce . Jinak se vývoj jeví celkově opožděn , nemluví , což ale nikdy nebylo , oslabení jemné motoriky , anamnesticky i hrubé , to upraveno díky rehabilitaci , projevuje se jako mladší dítě - ve hře , v projevování hrdosti , v řeči .
ZÁVĚR : - Nerovnoměrný opožděný psychomotorický vývoj , s výrazným opožděním ve složce řeči a jemné motoriky , dříve i v oblasti hrubé motoriky , pravděpodobně na základě nezralosti a raných rizik , nehodnotila bych zatím v rámci poruchy autistického spektra , nicméně autistické prvky v chování přítomny ( zvláštní hra , preference chutˇové a taktilní stimulace , intolerance zvuků - nutné došetřit sluch ! , sociální odstup , snížená adaptabilita na změny ).Aktuálně vývojově odpovídá zhruba 12ti až 15 ti měsíčnímu dítěti ( kalendářně 28 měsíců ) - nevyšetřitelný běžnou metodikou .
DOPORUČENÍ : - bukofacionální stimulace v Rehabilitačním stacionáři Ostrava - předán kontakt , psychologická péče - pokračující u PhDr. Tejklové , výhledově zaškolení dle doporučení psychologa , možná spíše speciální zařízení .
Mgr. Marcela Kvardová , psycholožka dětské neurologie
Žádné komentáře:
Okomentovat