středa 16. března 2011

JEDNA , DVĚ , TŘI - VČERA , DNES A ZÍTRA ?

Počty jsou všude kolem nás a malé děti je milují ! Využijte jejich nadšení a naučte je čísla , pojmy a hodiny .
Už velmi malé , řekněme roční děti mají rády čísla . Nevezmou si kalkulačku a nespočítají útratu ani nevykřikují čísla kolemjedoucích autobusů , ale zkuste před nimi ukazovat na vedle sebe ležící předměty a počítat je . Uvidíte , že zaujmete .

NESPĚCHEJTE A MĚJTE TRPĚLIVOST
Toto matematické zaujetí jim vydrží celý batolecí a předškolní věk a s trochou štěstí , vaší pomocí a dobrou paní učitelkou je neopustí ani po nástupu do školy . Jak jim pomoci ? Věnujte se nenápadně matematice a číslům během celého dne . Neříkejte : Pojdˇ´, procvičíme čísla , podíváme se na matematiku nebo musíme půl hodiny počítat .
Využijte vrozený dětský smysl pro soutěživost i zvídavost . Čísla jsou všude a počítat se dá opravdu všechno . Na výuku nespěchejte , dítě nenutˇte , když vidíte , že je unavené nebo nemá náladu . Není dobré spěchat a odradit ho .
Učit se spolu budete několik let , a co potřebujete , je důvěra a chutˇ dozvídat se nové věci . Za každý malý úspěch dítě chvalte , chyby vysvětlujte zas a znovu .

ČÍSLICE A POČTY
Vezměte to od začátku . Číslice se učí dobře třeba na linkách hromadné dopravy , nejlépe přímo v autobuse , kde má dítě více času si číslo prohlédnout .
Doma hledejte číslice v časopisech a v novinách , také ukazujte jednu tužku , dvě tužky ,tři tužky ... Tak si dítě udělá představu o počtu a rozdílu v číslech . Nezapomeňte také zdůraznit , že dvě jsou méně než pět a obráceně , a názorně to ukažte na příkladech .
Jakmile začnete sčítat a odčítat , máte nejvíc možností při nákupu . Vyhraďte si více času než obvykle , protože s tréninkem počítání se vám nákup protáhne . Nechte potomka odpočítat rohlíky , jablka či jiné ovoce . Zapomněli jste vzít jablko pro babičku ? Jedno tedy přidejte . Kolik jich teď v košíku máte ? A naopak ? Vzali jste moc jogurtů , dva vrátíte . Kolik vám jich zbylo ? Když máte vybráno , přesuňte se k pokladně . Ve frontě můžete trénovat sčítání z hlavy nebo na prstech . Kolik stojí dva rohlíky , když jeden je za dvě koruny ? A kolik budou
 stát tři.

TRÉNUJTE DOMA
Při běžném provozu je možnost procvičit počty na každém kroku . Prostíráte k večeři ?Začněte dřív a nechte dítě , aby podle počtu osob nachystalo příbor , talíř , pro děti sklenice na vodu , pro rodiče na víno . Kolik bude jakých sklenic ? Tatínek s vámi dnes nevečeří ? Pak je třeba připravit o jeden talíř a příbor méně . Kolik čeho bude ?
Kolik párů bot má každý člen rodiny v botníku ? Kolik květin je na parapetu ? Jaké číslice máte na domě ? Kolik  panenek má dcera v pokojíčku ? Procvičovat můžete i při hraní her jako domino nebo Člověče, nezbob se za použití klasické kostky s tečkami . Psaní číslic pilujte na omalovánkách , nebo při obtahování čísel v novinách .


VNÍMÁNÍ ČASU
Dítě si postupně uvědomuje , že některé věci se opakují a následují za sebou v jistém pořadí . Složitější vnímání času však přichází velmi zvolna .
Už je zítra ? Tak nějak se ptají předškoláci i prvňáčci , když jim večer slibujete , že se zítra stane něco , na co se těší .
,, Zítra přijede babička ,, .  ,,U kamaráda jsi byl včera ,, . ,, Dnes půjdeme nakoupit ,, .  Nic neříkající pojmy , které malé děti matou . Pomozte jim udělat si v nich pořádek . Například vždy večer vybarvěte v kalendáři končící den pastelkou . Kalendář nechte na přístupném místě , aby ho mohlo samo studovat . Často spolu mluvte o tom , co jste dělali včera a co budete dělat zítra . Časové pojmy vždy zdůrazňujte v návaznosti na aktivity .
Jakmile se dítě zlepší v určování včerejška , dneška a zítřka , vysvětlete mu , že všední dny a víkend se stále opakují . Všední dny malujte jednou barvou a víkend druhou . O víkendu tatínek nechodí do práce a děti nejdou do školky . Později vysvětlete , že sedm dní je celý týden , kolik dní je měsíc a kolik měsíců rok , nezapomeňte ani na roční období . Buďte co nejkonkrétnější , namalujte co nejvíce obrázků , které si rozmístěte po bytě . Na učení ročních období nebo měsíců v roce použijte například upravené klasické papírové hodiny na učení času . Rozdělte ciferník na požadovaný počet úseků , které vybarvěte či jinak vyzdobte podle období v roce nebo podle měsíců . V zimě se staví sněhulák a nosí čepice . V létě se koupe a zrají jahody . Nespěchejte , ať neuděláte dítěti v hlavě ještě větší zmatek . Je důležité , aby si nově naučené pojmy dokonale osvojilo , než přidáte další . Celá výuka vám nůže zabrat i jeden rok .



KDY UŽ PŘIJEDE BABIČKA ?
I když váš potomek zvládne vyjmenovat dny v týdnu a bude vědět , co je za roční období , s čekáním bude možná mít stále problémy . Vyrobte mu jednoduchý
,, kalendář ,, . Nalepte na skříň samolepky a každý den večer společně jednu strhněte - taková jiná verze adventního kalendáře .
Pokud je vaše dítě kreativní , vyhrajte si s detaily . V případě narozenin vystřihněte z papíru dort , do kterého každý den , který zbývá , nalepte samolepku v podobě dárečku nebo třeba svíčky . Dítě musí vidět , jak se samolepky přesouvají z papíru na dort . Mluvte o tom , kde je jich víc a kolik jich ještě zbývá . . Při čekání na dovolenou vlepujte samolepky třeba na kufr .




MINUTY , HODINY , ČAS
Pro učení je dobré pořídit klasický budík s velkými čísly a ručičkami a k němu papírové hodiny . Ukažte na budík a reálný čas , řekněte , kolik je to hodin , a nastavte na papírovém modelu čas stejný . Nechte dítě sledovat , jak se ručička na budíku hýbe a ukrajuje minuty z každé hodiny . Pro bližší určení času řekněte dítěti , že pohádka začíná ve dvě hodiny . Papírové hodiny nastavte na dvě hodiny a sledujte , jak se budíkové ručičky blíží do stejného postavení .
Pak řekněte : ,, ručičky stojí tak a tak , jsou dvě hodiny . Začíná pohádka  ,, .
 Tak to můžete dělat po celý den . S obědem , se svačinou , s odchodem do školky . Vždy o pár minut dříve nastavte ručičky do pozice , o které s potomkem mluvíte .
Při výuce hodin je důležité počkat na vhodný okamžik . Každé dítě je ,, zralé ,,
 v jiném věku . Nemusí umět hodiny , než jde do školy , v první třídě se to od něj nečeká . Je to jako s trénováním na nočník . Zkusíte to pětkrát , a nic .
A pak najednou , ze dne na den se batole zbaví pleny a školáček se naučí hodiny .


Žádné komentáře:

Okomentovat